Gröt

Standard

Jag är ingen grötmänniska, men nu är jag less på youghurt till frukost varje dag. Därför ska jag ge denna gröt en chans. Blandningen är färdig att blanda med vatten och värmas upp. Eftersom vi har en glutenintoleranr valde jag att göra den glutenfri.

RECEPT
Grötmix

SVÅRIGHETSGRAD: Lättlagat
TILLAGNINGSTID: Under 30 min
PORTIONER: 1 l
Förbered din morgongröt genom att göra en färdig grötmix. Förvara mixen i en burk och koka till gröt när det är dags för frukost.

Ingredienser
1 dl hasselnötter (gärna rostade)
80 g torkade äppelringar eller annan torkad frukt
4 dl havregryn
4 dl dinkelflingor
3 msk psylliumfrön
3 msk linfrön
Gör så här
Hacka hasselnötterna. Klipp äppelringarna i mindre bitar. Blanda alla ingredienser och förvara i lufttät burk.
Koka upp 1 dl grötmix med 2 1/2 dl vatten och 1/2 krm salt i en kastrull. Låt koka ca 3 minuter.
För alla
Fri från laktos, mjölkprotein och ägg.
Gör glutenfri: använd rent havre, Semper eller Havregryn Fullkorn från Carlshamn. Ersätt dinkelflingor med flingor av bovete, hirs eller quinoa.

Recept från ica.se

20120121-123500.jpg

20120121-123514.jpg

20120121-123525.jpg

20120121-123603.jpg

Kommentera

